|
|
|
|
|
|
|
|
Jazykový kurz na Central College, George St., Sydney.
|
|
|
Apropos : Policajt dostane prvýkrat v živote baterku. Na druhý den príde do roboty a je celý neštastný. Šéf sa ho pýta, že prečo:
"Mám taký problém, keď baterku zapnem, svetlo je tam. Ale keď ju vypnem, kam to svetlo ide? Rozobral som celú baterku a nebolo tam!"
Šéf: "No tak na to sa ja musím pozrieť!"
Na druhý den príde šéf vysmiaty do roboty.
Policajt: "Tak ako šéfe?"
Šéf: "Všetko som zistil a vypátral! Najprv som vyhnal z bytu ženu a deti a potom som pozaťahoval závesy, aby ani kúsok svetla neprenikol dovnútra. Zapol som baterku, svetlo bolo tam! Vypol som ju a začal som svetlo hladať po celom byte. A vieš, kde sa tá sviňa ukryla? V CHLADNIČKE!"
[ 26 / 36 ]
|
|
|
|
|
|
|
|
Druhý a tretí deň, v sobotu a nedeľu, sme sa orientovali
v teréne. Niekedy nám Robo robil sprievodcu, inokedy
s Janom, alebo individuálne, sme skúmal ceny tovarov,
kalkulovali, ako dlho ešte vydržíme s tou cca
tisíckou a dvoma stovkami
dolárov, ktoré sme si každý priniesli ako vreckové.
Veru, po týždni to
vyzeralo to dosť zle - polovica vreckového sa
vyparila ktoviekam, a pracovné povolenie mimo
dohľadu. Potom však výdaje
klesli a činili týždenne cca 130 A$.
V pondelok 21.11.01 začínala škola - 5-týždňový
jazykový kurz. S Janom Dídžejom sme mali
zaplatenú tú istú školu - Central College. Posadili
nás do učebne a Sally - šéfka jazykových kurzov
- nás privítala a povedala pár zaujímavostí, napr.
že na uliciach sa nesmie pľuť - dosť ma tým znepokojila,
úplne bez srandy som sa často obzeral, či sa náhodou
nevyskytuje policajt, keď sa náhodou vyskytla
potreba odpľuť si. Vplyv
trochu odlišných spoločenských noriem, ktorý som
častejšie na sebe pozoroval. Potom sme
urobili testy, aby nás vedeli rozklasifikovať
a šli sme domov.
Normálna výučba začala až ďalší deň - v utorok.
Zaradili ma do intermediate
level, stredný stupeň, Jano šiel o stupeň
nižšie. Naša študijná skupina
pozostávala zo 14 ľudí pozbieraných z doslova
celého sveta - Japonci, Kolumbijčanky, Kórejci,
Rusky, Indonézania, jaska, Číňania no a napokon
Slováci.
Štyria Slováci, si predstavte!
A to som cestoval 20.000 km, aby som nerozprával
ani "ň" po Slovensky. Aj keď
to, samozrejme, učiteľ zakáže, rozprávať v rodnom
jazyku, to sa proste nedá. Keď sa bavíte so susedom
Slovákom/Čechom, 90% poviete po slovensky. Toto
je najväčší problém austrálskych, resp. Sydneyjských
college - je naozaj málo škôl, kde nebudete mať
v študijnej skupine Slováka alebo Čecha.
Ak sa budete náhodou rozhodovať o voľbe školy
- skúste urobiť maximum pre to, aby to nebola
Čecho-Slovákmi presýtená škola. Naozaj sa potom
cítite na figu a máte pocit, že vám niečo podstatné
uniká.
Výučba pozostávala z náhodne
tématicky vybraných okruhov. Učiteľ sa
spýta študentov, akú tému chcú rozobrať či prediskutovať,
alebo akú gramatiku chcú objasniť - a na základe
toho učiteľ pripraví kopírované články, alebo
audiomateriály. Ak idete na obyčajný
kurz, tak sa neučí podľa učebníc - aspoň
na Centráli nie, je to pochopiteľné, nakoľko prispôsobiť
látku skupine, kde sa každý týždeň objaví niekto
nový alebo niekto odíde je nemožné a študenti
si drahé učebnice kupovať nechcú. Čiže obyčajný
kurz na college nie je tvrdá škola na štúdium
jazyka!
Náš učiteľ - Larry - vyzeral zo začiatku celkom
schopný, dobrý akcent a dosť vtipný. Avšak monotónny!
Ó, Jesus, ako som sa nudil na jeho hodinách po
týždni. Metodológia jeho výučby pozostávala z
prevažne jeho pokecov, nevyvíjal takmer žiadny
tlak na študentov,
aby sa niečo naučili. Proste jedna hodina 45 min.
znamenala sedieť, počúvať ho a nezaspať. Najviac
ma štvalo, že sa zámerne
vyhýbal gramatickým otázkam, pretože, ako
zdôvodnil, vraj nie sú podstatné pre nás, pretože
ich vraj približne poznáme, a dôležitejšia je
podľa neho pre nás slovná zásoba a všeobecná komunikatívnosť.
Bullshit ! Kde sa mám naučiť použitie nelogických
phrasal verbs a idiomatizmov, keď mi ich ani anglický
učiteľ nevysvetlí? Slovíčka môžem memorovať
kdekoľvek a kedykoľvek!
Došlo to tak ďaleko, že na konci druhého týždňa
som Larrymu pred celou triedou oznámil, že
sa strašne nudím, že celé hodiny len sedíme
a počúvame ho a nič nerobíme, čo si myslelo aj
zopár ďalších študentov. Vážne, som bol slušný.
Bol to však proste škandál.
Nasledujúci týždeň som prešiel do vyššej skupiny,
upper-intermediate,
kde ma hneď zaujali tri krásne ruské holky - ázijsky
vyzerajúca Jana,
mladá Nadežda a už,
bohužiaľ, vydatá Mária.
Bol tu tiež svojrázny 16-ročný ruský medveď -
Nikolaj. Okrem nich
pospolitosť spestrovali sympatická kórejka Lisa
a dve kolumbijské španielky Luisa-Fernanda
a Victoria - a teda
poviem vám, že občas sa mi dosť ťažko sústreďovalo
na učebnú látku. Boli tu "len" dvaja
Slováci a celkovo aj učiteľ
David implikoval podstatne efektívnejšie
výučbové postupy. Dokonca som sa aj občas musel
pripraviť na hodinu - naučiť sa nové slová alebo
pripraviť článok. Pred Vianocami sa robili v celom
college IELTS testy - urobil
som všetky kategórie na 6,5 bodu, čo je najnižšia
hranica, pri ktorej možno pokračovať na štúdiu
na akejkovek austrálskej univerzite. Naším
posledným učiteľom bol Chris,
tiež dobrý učiteľ a správny parťák, spolu s ďalšou
učiteľkou občas organizujú školské výlety napr.
do National parku alebo výlety loďou apod. Bohužiaľ,
bol to môj posledný týždeň jazykového kurzu.
Posledný deň - piatok - pred Vianočným týždňom
sa konal školský výlet.
Celý college sa vybral do prírody aby v predvianočnej
atmosfére horúceho slnka oslávil znovuzrodenie.
Hral sa futbal - čínske
mužstvo proti medzinárodnému výberu s hlavným
rozhodcom Larrym. Občas zaujal grotesknou
nemotornosťou Nikolaj vyzlečený do polpása, hrajúci
v dlhých džínsoch, šmýkajúci sa po vlhkej tráve
v spoločenských poltopánkach a zbytočne sa snažiaci
trafiť loptu. Občas zabodoval Chris rýchlymi útokmi
a Larry pískaním bez píšťalky. Bolo to super,
škoda, že podobných akcií nebolo viac.
|
|
|
|
Príbehy z toho istého obdobia... |
|
|
|
Fotografie súvisiace s týmto príbehom...
|
|
|
|
|
|
Start
| Sydney
|
Cesta okolo Australie | Australia prakticky
|
Singapúr |
Fotogaléria |
Linky
|
Synet.sk
|
|
|
© XLubo
2003 |
|
|
|
|
|
|
|